Web IT er navnet på vores store kommende IT-event. Web IT er nemlig en hel dag udelukkende med fokus på mediedidaktik – praksis – IT i skolerne – ideer og inspiration og ikke mindst debat og videndeling.

Web IT henvender sig til alle der har berøring med elæring, videndeling, undervisning i grundskoler og ungdomsuddannelser, formidling på skolens videnscentre eller fra områdets PMC, fordi vi både overordnet tager fat i de pædagogiske og didaktiske forhold, såvel som en række konkrete forhold. Se alt om WebIT på vores site. – og læs lidt iagttagelser om træffet her nederst i artiklen.

Det er også blevet til en lille teaser, som udover at præsentere Web IT, desværre samtidig udstiller det forhold, at det faktisk er noget drilsk at være foran et kamera, og skulle få hele “talen” til at passe sammen i én optagelse. Det kunne jeg ikke, så det har så resulteret i en række uskønne klip og overgange. Mon ikke vi vil vænne os til det med tiden, efterhånden som også det at udtrykke sig foran kamera bliver mere udbredt. Personligt vil jeg nok som lærer foreslå at forsøge igen, men omvendt også anerkende at eleverne så i det mindste har klippet ind til benet i det færdige resultat – hakket eller ej.

 

Men Web IT har kun plads til 200 deltagere her til denne premiere, så skynd dig nu hellere over til WebIT i stedet for at hænge her.

Planen er at vi her omhyggeligt vil trække en række ideer og muligheder frem i vores foredrag, sådan at vi kan være med til at sætte fokus på at IT er en hjælper, et alternativ, en forlængelse af undervisningens rum og betingelser, en måde at udtrykke sig på, et medie til at kommunikere med, en redskab til at strukturere eller skabe med, eller hvad man ellers lægger i det. Uanset vinklen så stiller disse forhold jo derfor også naturligt et behov for at vi forholder os til IT og det betyder dermed også at vi som lærere må forholde os til at fagenes didaktik naturligt vil blive revideret hvis vi netop forholder os til IT. Det er jo logisk – men et spørgsmål i den forbindelse er jo om fagene og fagmålene har betragtet IT som en faktor der faktisk presser deres faglige selvopfattelse eller er denne mulige didaktiske revurdering er glemt eller bare endnu ikke indtænkt netop fordi det endnu ikke er en del af fagets selvforståelse.

Spørgsmålet rejser sig i hvert fald, og vi har et par bud på et svar.

Creative Commons License
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-Ikke-kommerciel 2.5 Danmark Licens.
Permissions beyond the scope of this license may be available at ?<p>=da.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.