Fan art er når kreativiteten får frit løb ind i de universer vi holder af. Det kan du læse mere om på disse to sider:

Fan art – hvad må man (denne side)

Fan art – hvad kan man (link til anden side)

(c) Fortælling lavet ud fra spillet Fortnite, lavet af Peter Leth.  Filmen er ikke et officielt materiale fra Epic Games eller Fortnite.  

Fan arts naturlige modsætningsforhold

Hver dag er der milliarder af børn over hele Danmark, der sidder og gamer. De elsker det. De elsker spillet. De elsker at fortælle om det, og de kan lave de mest utrolige ting med spillet. De er dermed også meget tæt på at kunne finde på at lave noget med eller om spillet – det man kalder fan art. 

Men det er samtidig der, hvor vi begynder at få de ideer, at tingene kan blive lidt rodet og problematiske. For vi bringer os selv ind i det felt, hvor der er nogle meget store økonomiske interesser på spil hos spilfirmaerne. Interesser, som de naturligt nok har tænkt sig at beskytte – også mod deres egne tilhængere, hvis det er nødvendigt. 

Fan art er bare en naturlig måde at udtrykke og dele oplevelser og begejstring via de teknologier, som vi har til adgang, og det kan have mange perspektiver ind i børns liv og også ind i undervisningen, så det vil være ærgerligt hvis vi ikke får styr på hvad der er muligt, og hvad man skal holde sig fra, for hvis vi ikke har styr på det bringer vi enten vores børn i en kriminel situation, som enten de eller os kommer til at kunne mærke på pengepungen – eller endnu værre (hvis du spørger børnene) – vil betyde at barnet udelukkes fra det sted, de holder af, af et spilfirma, der ikke nødvendigvis kigger på alle detaljer, når de er på jagt efter misbrug af deres intellektuelle rettigheder, eller vi kan, i forsigtighedens og uvidenhedens tegn, komme til at sætte nogle grænser for hvordan børnene får lov til at udtrykke deres fan art, som er mere restriktive end vi har brug for. 

Så ligesom med alt andet digitalt, som vi roder med i skolerne, så lad os også få styr på hvad man må og ikke må med vores spiluniverser.

Ophavsrettens tydelighed

Ophavsretten siger, at retten til at bearbejde og bygge videre på et værk alene ligger hos rettighedshaveren. Spil, karakterer, navne, varemærker etc er alt sammen noget, som tilhører spiludgiveren. 

Der er undtagelser i loven, som handler om privat brug, parodi og kritiske anmeldelser, men de undtagelser dækker os ikke. Der er copydan-aftaler, men de dækker os næppe. Så tilbage er de undtagelser eller tilladelser, som spilfirmaet selv måtte beskrive, og det er dem vi skal basere vores tilgang til fan art på.

Spilfirmaernes fan art politikker

Spilfirmaer bag spil som Minecraft, Fortnite og alle de andre har som udgangspunkt en fan art policy. En hurtig søgning vil som regel give et godt hit og kan være en udmærket øvelse i at snakke kildekritik, sådan at eleverne sikrer sig, at det de læser også er på spilfirmaets eget domæne eller som minimum i det største forum på nettet. Sidst i artiklen finder du en række links, der kan hjælpe jer på vej. 

Når I har læst vilkårene kan I evt snakke sammen på klassen om, hvad de regler betyder, for det er jo vigtig læsning, men også svær læsning. I den forbindelse kan I prøve at snakke sammen på klassen omkring hvilke gode råd man kan lave omkring fan art (læs videre, så har du fem gode kort i ærmet).

Fem råd til sikker fan art

  1. Tjek reglerne. Tjek reglerne for hvad end du er fan af. Fan art- og fan fiction-communities har ofte retningslinjer, og nogle spilfirmaer, forfattere og tegnere har direkte offentliggjort deres holdning på deres egne sites. Så tjek tingene inden du går i gang. 
  2. Gør det uofficielt. Gør det klart for alle, der ser dit fan art på et websted, uanset om det er på et drev, i en kanal eller som en aflevering, at dit websted og dit arbejde ikke er et officielt websted og ikke er et officielt arbejde. Selvom det muligvis ikke hjælper i et copyright-tvistemål, udstråler det, at du anerkender rettighedshaveren, og at du ønsker at handle i god tro.
  3. Ingen penge (som udgangspunkt). Det giver sig selv, og er nok nærmest en uskreven regel. Så sørg for at være helt clean omkring dit arbejde; intet salg af merchandise, ingen reklamer, ingen bannerreklamer, ingen sponsorater etc. Vil du tjene penge på din fan art, så sæt dig grundigt ind i reglerne først. 
  4. Henvis til betingelser. Henvis til de betingelser, som gælder for din fan art. Sæt et link ind i rulletekster, bogens bagerste side, fodnote på dokumentet etc. sådan at du gør tydeligt overfor andre, at der er nogle regler, som de kan orientere sig i, som du er opmærksom på og som du ønsker at overholde.
  5. Vær tydelig omkring dine egne grænser og del med måde. Fan art handler selvfølgelig også om at dele. Så når du vil dele din fan art, så skriv dig ud af det, fx du er velkommen til at bruge mine ting hvis du 1) krediterer mig for at have lavet værkerne, 2) overholder alle øvrige betingelser, der er defineret af spilfirmaet og 3) er opmærksom på at denne tilladelse kan trækkes tilbage på ethvert tidspunkt uden grund, og 4) at du altid skal agere på de til enhver tid gældende regler for vilkår for brug. Derudover vil det være praktisk at skrive om andre må bygge videre på og ændre dit værk. Så i praksis kan du altså fint dele fan art.

Hvem ejer din fan art?

Når det kommer til fan art, så er det jo dig der frembringer et værk, afledt af et materiale fra spillet. Det originale materiale tilhører spilfirmaet, og det afledte tilhører som sådan dig. Men. Du skal huske at dine rettigheder kun gælder i det omfang, som spilfirmaets spilpolitik tillader. Så din ophavsret er betinget og begrænset. 

Jeg vil sige, at du ejer retten til at kunne blive krediteret sammen med dit værk. Du ejer retten til at kunne beskytte brugen af dit værk. Men du ejer ikke retten til at kunne gøre noget med dit værk, som rækker ud over de vilkår, der ligger hos spilfirmaets retningslinjer for fan art.

Fan art og åbne licenser

Jeg vil nok for en gang skyld anbefale, at man undgår at dele ens arbejde under åbne licenser. Der er masser af gode grunde til at anvende åbne licenser på de ting man laver, men i forhold til fan art vil jeg nok undgå at bruge åbne licenser på dit arbejde, fordi du dermed signalerer, at du har alle rettighederne til dit arbejde. Vi har kun retten til at bruge indholdet under en række andre betingelser, og da disse ikke er kompatible med creative commons betingelser, vil jeg undgå unødig forvirring omkring begge dele.

Nu er legepladsen klar!

Det er de voksnes ansvar at sikkerheden er i orden på legepladsen, og med de anvisninger jeg har givet her, vil I være godt på vej til mange timers, fags og elevers kreativitet, leg og læring. 

Egentlig så er vi jo klar til alt. Vil I lave historiske fiktionsfilm i Fortnite, hvor I først bygger et historisk miljø i Fortnite (creative mode)? Vil du lave et fagblad med artikler til voksne om at forstå børn der spiller Frotnite. Håndbøger med byggevejledniger til Minecraft…

Links

Se hvordan gameren Gladd blev ekskluderet fra et spil for evigt – en klassisk fan art sag, hvor den ene part slår sig. Link

Nyttig artikel omkring fan art (engelsk) som har inspireret mig til denne artikel. Link

Ophavsret

Fan Art er skrevet af Peter Leth. Teksten er udgivet under cc-by-sa licensen, sådan at hvis du bygger videre på dette indhold, skal du også dele dit værk under samme betingelser. Kan du bruge dette materiale, vil jeg i øvrigt også sætte pris på at du sender mig en mail.

“Fan art” cc-by-sa Peter Leth, på www.pluk.dk/fan-art  

Øvrige materialer er udgivet under gældende regler om ophavsret.

Disclamer

Denne side er lavet for at fortælle om at arbejde med fan art. Alt indhold på denne side er uofficielt og uafhængigt at ethvert spilfirma i hele verden. Intet af indholdet her er sponseret eller støttet. Intet af indholdet giver udtryk for nogle officielle holdninger hos nogle spilfirmaer, og intet af det jeg har skrevet er på nogen måde fremkommet efter ønske eller pres fra nogen som helst spilfirmaer i hele verden.