.. sig noget , hør noget..

Her finder du materialer til workshops og undervisning om podcasting.

Her finder du

  1. Vejledning til flow og samarbejde
  2. Styr på ophavsret og medier
  3. Didaktiske greb

Rigtig god fornøjelse.

Vejledninger til flow og samarbejde

Hent vejledningen til at arbejde med Podcast.

Mit fokus er at gøre det enkelt i den proces, der ligger omkring, det at få alle i en klasse lært hvordan de optager, klipper og udgiver medieproduktioner med eller uden billede.

Jeg har valgt at starte med øvelserne Giraffilm og Elefantfilm, som er meget konkrete og beskrivende, inden vi går i gang med øvelser i at lave Sorte film, som er overgangen til at slå ørerne ud og lukke øjnene. (Hvilket er hensigtsmæssigt, når vi skal opleve podcasts, med mindre vi altså kører bil samtidig med).

Til større produktioner vil jeg foreslå at grupperne tager udgangspunkt i dokumentet Podcast-Producer, som blot er et fælles dokument til at styre samarbejde og produktion.

Styr på ophavsret og medier

Det er oplagt at glemme alt om ophavsret, når vi arbejder med podcast. Men det vil også være dumt, for det er ikke særligt svært.

www.medierforalle.dk/podcast har jeg lavet en guide og en faq om hvad du skal og må, og hvordan du kan komme godt i mål.

Didaktiske greb

Podcast kan være et glimrende samarbejde, men det kan også være et samarbejde af den type jeg hader: hvor nogen sidder og glor på at andre laver noget.

Udfordringen er at tilrettelægge hele produktionen så den i størst muligt omfang giver noget at rive i til alle.

Med Skoletube kan vi bruge kanaler til at dele medier. Det betyder fx at vi kan sætte et redaktionelt miljø op i vores gruppe, som gør at vi kan producere asynkront. Nogen kan speake, nogen kan speake en jingle

Men før en redaktion fungerer, så skal der grundlæggende være en harmoni i gruppen, fx i forhold til at alle faktisk vil kunne påtage sig forskellige roller.

Derfor har jeg lavet øvelserne fra Giraf-film og frem, for at sikre at alle i en klasse har en forståelse for produktionen og for de værktøjer, der skal benyttes. Ellers er det blot den dygtigste, der løber med opgaven – og hvad er det værd?

Mit råd er derfor at bruge kanaler som et fælles drev i gruppen. Brug et fælles dokument, fx skabelonen Podcast-Producer eller værktøjet Mindmeister til at styre planlægning og overblik undervejs. Brug Skoletube appen til at få skudt nogle ting i kassen.

Endelig så er det også min anbefaling at eleverne bliver bedt om at bruge headset og mus, hvis det er praktisk.

God fornøjelse.

Wikicast

Wikicast cc-by-sa Peter Leth. Tekst fra Wikipedias artikel Blanka af Navarra.

Hvis I vil lave Wikicast, så begynd med dokumentet Podcast-producer, til at organisere hvem gør hvad, og fordel stemmerne i gruppen.

PS. Links til nogle ting.

Vejledninger til Audacity. Link

Denne side er udgivet af Peter Leth under Creative Commons licensen cc-by-sa sådan at det er en åben uddannelsesressource.