Projekter > Fotografering > Tillægsord
 

 

Foto-opgave: Tillægsord

Fotografering kan enten være at man går i marken for at tage billeder. (Dermed er hovedet godt i sikkerhed under armen).

Det kan også være at man har bestemt sig inden man går i marken, og dermed har en lidt mere sikker hånd om kameraet.

Denne opgave er lavet af en 7.klasse i løbet af to vikartimer, hvorfor hjælpen til eleverne har været meget begrænset.

Program:
Vis et billede - bed dem om at skrive en titel til billedet, og bruge et lille minut på at notere de tillægsord der falder dem ind. (Herefter følger en lille snak om de to genrer af tillægsord vi støder på: de konkrete og de abstrakte. (Gentag øvelsen et par gange).

Nu skal eleverne enkeltvis skrive en titel og nogle tillægsord ned. Når det er gjort har de givet sig selv en foto-opgave som de nu skal prøve at skyde (10-15 min. i marken). Understreg for eleverne, at de skal bruge tiden til at fotografere og ikke på at kigge billederne igennem. Føler de ikke at de kan løse opgaven prøver de at fotografere en følelse / fornemmelse / tanke i stedet.

Her kan du se hvad eleverne fik ud af opgaven.

Hvorfor skal eleverne fotografere?
De skal fotografere fordi det giver dem en anden vinkel eller en vinkel mere, i forhold til det at fortolke og sætte ord på. Den sproglige bevidsthed, billedanalyse og abstrakte begreber er et langt sejt træk at arbejde med.

PLUK 2006

Links

Fotokritik.dk - en hjemmeside hvor du kan finde inspiration, og læse høflig kritik.

Peters galleri - se et par PLeth-skud.

Kameratest.dk - køb en genial DVD med masser af gode undervisning.