Foto-opgave: Tillægsord
Fotografering kan enten være
at man går i marken for at tage
billeder. (Dermed er hovedet
godt i sikkerhed under armen).
Det kan også være at man har
bestemt sig inden man går i
marken, og dermed har en lidt
mere sikker hånd om kameraet.
Denne opgave er lavet af en
7.klasse i løbet af to
vikartimer, hvorfor hjælpen til
eleverne har været meget
begrænset.
Program:
Vis et billede - bed dem om at
skrive en titel til billedet, og
bruge et lille minut på at
notere de tillægsord der falder
dem ind. (Herefter følger en
lille snak om de to genrer af
tillægsord vi støder på: de
konkrete og de abstrakte.
(Gentag øvelsen et par gange).
Nu skal eleverne enkeltvis
skrive en titel og nogle
tillægsord ned. Når det er gjort
har de givet sig selv en
foto-opgave som de nu skal prøve
at skyde (10-15 min. i marken).
Understreg for eleverne, at de
skal bruge tiden til at
fotografere og ikke på at kigge
billederne igennem. Føler de
ikke at de kan løse opgaven
prøver de at fotografere en
følelse / fornemmelse / tanke i
stedet.
Her kan du se hvad eleverne fik
ud af opgaven.
Hvorfor skal eleverne
fotografere?
De skal fotografere fordi det
giver dem en anden vinkel eller
en vinkel mere, i forhold til
det at fortolke og sætte ord på.
Den sproglige bevidsthed,
billedanalyse og abstrakte
begreber er et langt sejt træk
at arbejde med.
PLUK 2006 |
Links
Fotokritik.dk - en
hjemmeside hvor du kan finde
inspiration, og læse høflig
kritik.
Peters galleri - se et par
PLeth-skud.
Kameratest.dk - køb en genial
DVD med masser af gode
undervisning.
 |