PLUK i forhold til musik
I stedet for at have travlt som musiklærer med at hjælpe eleverne i afkodningen af notationer, kan man først lytte til musikken samt lave rytmiske øvelser. Disse aktivitet tjener mindt to formål:
1. Den stimulerer elevens evne til aktivt at lytte til et nummer og udvikler i forlængelse heraf vedkommendes musiske bevidsthed.
2. "Musik opstår i rytmen, dør i noderne og genopstår i sangen". Et citat der direkte opfordrer til at du bevæger dig samt lytter til musikken før du begynder at afkode dens tegn og natationer. Ikke dermed sagt at den teoretiske gren er mindre væsentlig end den praktiske, men at en del af nodematerialet forhåbentlig vil mere logisk at gennemgå efterfølgende. Grib rytmen!
I disse bredbåndstider er det endvidere oplagt at udbyde muligheden for at se de forskellige instrumenters rolle i det enkelte sammenspilsnummer på video inden man selv står over for at skulle spille det.
Da det samlede materiale i forvejen befinder sig på denne hjemmeside, kan eleverne også forberede sig inden undervisningen begynder, ikke bare ved at sætte sig ind i sit eget instrument, men også ved at være med på en kigger på de andre instrumenter.
Hermed får du nu muligheden for at lære før underviseren har undervist dig!
PLUK d.18.marts 2006.
|