Som I sikkert ved, er et af mine projekter at lære folk hvordan det åbne internet; åbne licenser, åbent indhold, fri adgang og open source gør en vigtig forskel for vores tilværelse såvel som for vores brug af teknologi.
Det er derfor jeg lige nu bruger en del af mine kræfter på at bygge foreningen OpenDenmark op.
I fredags (31.januar 2020) havde jeg så fået krejlet mig ind til at arrangere en fagdag for to femte-klasser på Ringkøbing Skole, hvor vi arbejdede med dels at lære hvordan man finder og bruger de to milliarder ting på nettet, som man gerne må bruge, og dels at lære hvordan vi alle sammen også selv kan bidrage til at gøre noget for andre, når det vi laver også er åbent.
Til den ene af de to sidstnævnte workshops havde jeg fået lokket DR på besøg.
Det kom der denne artikel ud af https://www.dr.dk/…/11-aarige-daniel-giver-digital-noedhjae…
Vil I høre interviewet, da vi var live i radioen skal du gå til 3.10.30 i dette link https://www.dr.dk/…/p4vest-morgen/p4-morgen-2020-01-31-06-05
Det var skønt at se hvordan eleverne tog tingene til sig. Tak til Ringkøbing Skole for at sætte en vigtig dagsorden på skemaet. (og for at driste sig til at have mig på besøg)
Lidt fakta
Eleverne tegnede blandt andet 530 veje i 5 af de lande, der var i fokus i Danmarksindsamlingen . De lavede street view fotografering i de fleste af skolens stisystemer. De lærte åbne platforme at kende som fx Unsplash, Pixabay, Nationalmuseet digitale samling, Mapillary. De lærte at hente, anvende og kreditere åbent indhold, og de fik diskuteret og drøftet hvad åbne materialer kan gøre for dem, deres skolegang, deres interesser og for verden i flere større perspektiver.
Det interaktive billede herover viser Mapillary omkring Ringkøbing Skole, før og efter fagdagen. På at trække til siderne for at se forskellen.
Er I de næste?
Har I lyst til at få en lignende fagdag, med fokus på de mange muligheder det åbne kan bidrage med, så kontakter I mig bare. Det er en fornøjelse at hjælpe.
Dette indlæg er cc-by Peter Leth.